LINUX

آموزش لینوکس

LINUX

آموزش لینوکس

LINUX

این وبلاگ به بحث پیرامون لینوکس و امنیت و زبان برنامه نویسی تحت لینوکس می پردازد.

طبقه بندی موضوعی

الفبای پایتون - بخش اول

سه شنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۵۸ ب.ظ

پایتون شباهت های زیادی به perl, C و java دارد که البته تفاوت های زیادی نیز بین پایتون و این زبان های برنامه نویسی وجود دارد. در این بخش قصد دارم خیلی ساده و سریع شما رو با الفبای پایتون آشنا کنم.


اولین برنامه به زبان پایتون

۱) حالت Interactive

برای شروع به کار در محیط Interactive کافیست شما در ترمینال کلمه پایتون را نوشته تا محیط مورد نظر ظاهر شود:

$ python
Python 2.7.6 (default, Mar 22 2014, 22:59:56) 
[GCC 4.8.2] on linux2
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
>>> 


شما میتونید کدهای خودتون رو خط به خط بعد از <<< بنویسید. به مثال زیر دقت کنید:
>>> print "Hello, Python!"
Hello, Python!
قرار دادن ; و () در دستور بالا در زبان پایتون اختیاریست. یعنی شما میتوانستید عبارت را بین پرانتز قرار داده و یا در انتهای آن عبارت ; را نیز بیارید.


۲) حالت اسکریپت
شما میتوانید همین مثالی که در بالا ذکر شد را به صورت اسکریپت نوشته و آن را چاپ کنید. برای این کار کافیست فایلی را با پسوند py ایجاد کرده و همان عبارت را درون آن چاپ نمایید. نام فایل را test.py بذارید. فایل شما فرمت زیر را خواهد داشت:
#!/usr/bin/python
print "Hello, Python!"

حال شما اسکریپت را صورت زیر میتوانید اجرا کنید:
python test.py

البته اگر با دستور chmod به اسکریپت خود دسترسی اجرایی بدهید نیز میتوانید آن را به صورت دیگری اجرا کنید. برای دسترسی اجرایی دادن به آن کافیست در ترمینال عبارت زیر را وارد کنید:
$ chmod +x test.py
$ ./test.py

شناسه های پایتون
شناسه ی پایتون نامیست که مقدار متغیر ها توابع کلاس ها ماژول ها و دیگر اشیاء در پایتون را مشخص میکند. شناسه میتواند شامل حروف الفبا بین A تا Z یا a تا z یا زیرخط _ همراه با اعداد 0 تا 9 باشد.
پایتون به شما اجازه استفاده از @ یا $ یا % را همراه با شناسه ها نمیدهد. پایتون زبانی به اصطلاح case sensitive می باشد بدین معنی که نسبت به حروف کوچک و بزرگ حساس است. طبیعتا بین دو کلمه Hello و hello تفاوت قائل خواهد شد.

مسائلی که در پایتون قرارداد می باشد عبارتند از:
۱) نام کلاس ها در پایتون با حروف بزرگ شرع میشود و تمامی دیگر شناسه ها با حروف کوچک.
۲) اگر میخواهید شناسه ای خصوصی در پایتون تعریف کنید باید آن را _ شروع نمایید.
۳) اگر میخواهید یک شناسه قدرتمند خصوصی را ایجاد نمایید باید آن را با دو زیر خط  __ آغاز کنید.
۴) اگر شناسه ای با دوزیر خط شروع و با دو زیر خط پایان یافت آن نام مخصوص تعریف شده توسط پایتون می باشد.

لغات رزرو شده
پایتون دارای لغاتی رزرو شده می باشد که شما اجازه ندارید از این نام ها بعنوان متغیرها ثوابت و شناسه ها استفاده کنید. همه ی لغات رزرو شده در پایتون با حروف کوچک و در زیر آورده شده اند:
and	              exec	             not
assert        finally              or
break        for                   pass
class               from              print
continue       global              raise
def               if               return
del               import              try
elif               in              while
else               is              with
except        lambda      yield

خط ها و دندانه ها
در قواعد زبان پایتون یک مساله بسیار مهم وجود دارد که از آن به اصطلاح به عنوان Indentation یا دندانه یاد میکنند. یعنی شما می بایست در نوشتن برنامه به زبان پایتون دقت کنید که بلاک های کد خود را درست چینش نمایید و ساختار خط و دندانه را رعایت کنید. این امر موجب احتیاط برنامه نویسان به زبان پایتون شده است.
تعداد فاصله ها در مساله دندانه در زبان پایتون متغیر است اما همه عبارت درون یک بلاک باید از قاعده یکسانی از تعداد فاصله ها پیروی کنند. به دو مثال زیر دقت کنید. مثال اول صحیح اما مثال دوم بدلیل رعایت نکردن تعداد فاصله های یکسان در یک بلاک به شما خطا خواهد داد.

مثال صحیح:
if True:
    print "true"
else:
  print "false"

مثالی که به شما بدلیل رعایت نشدن فاصله در عبارت "print "false خطا میدهد:
if True:
    print "Answer:"
    print "true"
else:
    print "Answer:"
  print "false"

در ادامه به مثالی اشاره میکنم که نیازی نیست شما مفهوم و کارایی اون رو متوجه بشید. فقط کافیه تا کمی بررسی کنید و ببینید که مفهوم Indentation در پایتون چگونه است:

#!/usr/bin/python
import sys
try:
  # open file stream
  file = open(file_name, "w")
except IOError:
  print "There was an error writing to", file_name
  sys.exit()
print "Enter '", file_finish,
print "' When finished"
while file_text != file_finish:
  file_text = raw_input("Enter text: ")
  if file_text == file_finish:
    # close the file
    file.close
    break
  file.write(file_text)
  file.write("\n")
file.close()
file_name = raw_input("Enter filename: ")
if len(file_name) == 0:
  print "Next time please enter something"
  sys.exit()
try:
  file = open(file_name, "r")
except IOError:
  print "There was an error reading file"
  sys.exit()
file_text = file.read()
file.close()
print file_text

نظرات  (۱)

مطالبتون خیلی خوبه پایتون زبان برنامه نویسی وبلاگ هست؟
پاسخ:
سلام. خواهش میکنم.
پایتون زبانیست که هم باهاش سایت های پشرفته مثل روزنامه نیویورک تامز و گاردین رو میشه طراحی کرد. هم وبلاگ های ساده و پیشرفته. و هم استفاده های سیستمی و عمومی در موارد دیگه ازش کرد. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی